سایت در حال بارگذاری است ...
09935294482 info@darsyad.ir زمان کاری : هر روز هفته! تهران ، ولیعصر

بهترین روش مطالعه و یادگیری زیست شناسی (بخش اول)

بهترین روش مطالعه و یادگیری زیست شناسی (بخش اول)

اولین و مهمترین عامل در بالا بردن کیفیت خواندن درس زیست شناسی این است که صبور باشید. پیشرفت واقعی در یادگیری با تکرار و به تدریج حاصل می شود . به همین دلیل برای رسیدن به نتیجه مطلوب نباید عجله کنید. طی سال ها تجربه به نکته پی برده ام که دانش آموزان در خواندن درس زیست شناسی، با استرس و نگرانی پیش می روند و گویا مانعی جلوی راه آنهاست. این مانع در درس خواندن شمادانش آموزان نگرانی ایجاد کرده است و این واهمه را دارید که هنگام مطالعه، امکان این که نکته ای جا بیفتد زیاد است. بنابراین نه تنها این موضوع پیشرفت شما را کند می‌کند بلکه به شما هیچ کمکی هم نمی کند!

در این مبحث، استاد رضا آقامحمدی مدرس و مشاور درس زیست شناسی بهترین روش مطالعه و یادگیری زیست شناسی را پیشنهاد می کنند

هنگام خواندن درس زیست شناسی مطمئن باشید که برخی نکات از چشم شما دور می ماند و به برخی نکات و جنبه های مطلب قطعا توجه نخواهید کرد ولی در تکرارهای بعدی شما می توانید نکاتی که به آن ها توجه نکرده اید و یا متوجه آن نشده اید را درک کنید. در واقع اصولی ترین و شاید تنها روش تسلط در چنین دروسی این است که با تکرار و تکرار و تکرار به عمق مطلب برسید. پس لطفا نگرانی را کنار بگذارید و اجازه دهید پیشرفت شما تدریجی باشد.

 

بهترین روش مطالعه و یادگیری زیست شناسی

چگونه زیست بخوانیم

اولین مزیت این روش(تکرار و تکرار و نگران نبودن از جا افتادن نکات) این است که شما نمی توانید با یک یا دوبار خواندن همه نکات را از همه جنبه ها ببینید، حتی اگر بعد از خواندن هر جمله مکث کنید! پس بدون نگرانی از این ترس بگذرید وبه خودتان فرصت بازگشت دهید. اما این بازگشت لزوماً به این معنی نیست که دوباره همان فصل را از اول بخوانید!

در مورد شیوه علامت گذاری در کتاب مثل خط کشیدن یا هایلایت کردن به نکات زیر توجه کنید:

  • یکی از ضررهای این روش این است که خواندن های مکرر را بی اثر یا کم اثر خواهد کرد. وقتی برای بار اول جمله ای را علامت می زنید به این معنی نیست که جمله خط کشیده شده مهم و جملات دیگر غیر مهم است! به این معنی است که نکته یا مفهوم جمله ای که خط نکشیده اید را متوجه نشده اید! حال در خواندن بعدی، شما بیشتر قسمت های خط کشیده شده را خواهید خواند، در صورتی که قسمت هایی که علامت گذاری نکرده اید نیز دارای نکاتی است که از چشم شما دور می ماند.
  • شما باید به ذهنتان اجازه دهید که هر بار بتواند چیزی جدیدی که در مطالعه قبلی ندیده را ببیند و باید مطالب و نکاتِ نادیده گرفته شده با هربار تکرار، بیشتر به چشم شما بیایند و مهم تلقی شوند.
  • وقتی ما از تکرارهای بعدی صحبت می‌کنیم، لزوما به این معنی نیست که مدام از اول تا آخر فصل بخوانید. چون با این کار بیشتر وقتتان صرف دوباره خوانی می شود. به خصوص اگر زیر مطالب مهم (از نظر خودتان!) خط کشیده اید و این مطالب تکراری را که قبلا فهمیده اید دوباره خوانده و درجا می‌زنید.

برای تکرارهای زیاد در مدت زمان کم اما با بازدهی بالا، روشی وجود دارد که در جلسات بعدی به آن می پردازیم

بهترین روش مطالعه و یادگیری زیست شناسی (بخش اول)

ادامه دارد …

درس یاد

227 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !

مطالب زیر را حتما بخوانید ...

متاسفانه موردی یافت نشد ...